torsdag 28 augusti 2014

redigera och sånt.

Jag vill börja med att jag säga att jag är ingen van bildbehandlare. Men för att själv kunna se mina framsteg i framtiden så lägger jag upp inlägg som dessa. Lite som när små pojkar kissar ute, de vill gärna se om det går att kissa längre än sist. Men för att göra det så måste man ju ha en standard utgångspunkt varifrån man mäter och eftersom det inte fungerar för mig att klättra upp på största stenen på gården och bedömma min redigering därfrån så kör jag det här på bloggen istället.

Man blir blind för redigerade foton nu för tiden. Det finns knappt familjealbum längre med oredigerade bilder (eller det finns knappt familjealbum överhuvidtaget) och man slutar se förändringarna som görs i bilderna om än de är väldigt tydliga.  Jag minns* tiden när man bara smällde upp en bild på nätet eller i albumet utan att ens göra horisonten rak, det är en tid som inte finns längre.

Men till saken hör att jag gillar redigering och jag tänkte visa redigering på en exempelbild från sommaren när jag under en båtutfärd passade på att fotografera denna damen.Tyvärr är skärpan i ögonen dålig, men det är inte pointen med denna bilden just nu, det är ju bara en exempelbild, så det en annan gång.

1. Oredigerad, fotograferad i solnedgången i motljus och en reflektorskärm som gjorde att vi fick det gyllene och jämna ljuset i ansiktet. lite för mjuk bild för min smak.


2. Jag är en sucker för kalla färger just nu, det kanske ändrar nästa vecka, vem vet så jag tog bort nästan alla röda och orangea toner i LR.


3. En enkel sak för att få mera spänning och form i ett ansikte tycker jag är att skugga och efterbelysa ( Jill Greenberg-effekten som det kallas) men man ska vara försiktig för det blir snabbt onaturligt, och det är inget jag är speciellt bra på ännu, men det är något man med tiden lär sig bättre tror jag. Öppnade bilden i PS, kopierade den, skuggade och efterbelyste lite, drog ner på lagrets synlighet och sparade.



Så i efterhand kan jag inte säga att det är stora förändringar som tar lång tid, men det är inte alls samma känsla som i den första bilden. Vilken som är bättre, säg det, ingen som vet för det är alltid upp till betraktaren. men jag gillar själva redigeringsprocessen, bara man kommer ihåg att inte jämföra sig själv med de ljusa perfekta bilderna vi matas med idag utan se det mera som fantasi och konst.

*så tant av mig att minnas saker, jag vet, snart får jag väl vallningar med.


4 kommentarer:

  1. Man lär sig definitivt med tiden! Jag började leka med Photoshop nåntingpunktnånting för kanske 10 år sedan (före det lekte jag med Photoshop elements som är enklare). Det är nästan ju mer man LEKER i Photoshop, och utforskar möjligheterna, desto mer lär man sig om ordentlig redigering också :) nu OM jag redigerar foton i ps så har jag fotat dem i RAW och redigerar bara i camera raw. Då går det så snabbt att redigera så man inte hinner tröttna.
    OM jag redigerar i ps ja, för numera när jag har ett minneskort med wifi i kameran, så för jag över bilderna till iPhonen och redigerar dem i afterlight. :) men skulle jag fota mer professionellt än för familjealbumet (ja jag gör fotoböcker!!) så skulle jagantagligen använda camera raw och vid behov ps.
    He om he! Jag har förresten en bra bok om Photoshop som du kan få låna om du vill, det finns många användbara tutorials.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, den vill jag låna! appselut, gärna så snart som möjligt. jag har fotat en hel del i .jpeg de bilder som jag vetat att jag inte ska redigera sönder, men mer och mer fotar jag i RAW. det är enkelt när man använder LR5 att ta in dem i datorn och börja jobba med dem.

      Radera
  2. Lightroom är helt klart bäst, för extra effekter använder jag photoshop cs5. Tar ca 20sekunder/bild för mig i Lightroom, sen för jag över bilderna till PS och lägger dem i collage, funkar bäst på min blogg, brukar ta ca 2-3min nu när jag är van! Så fotar jag också med tanken hur det ska bli i bakhuvudet.

    Moderskeppet har gjort en super bok om effekter i PS, Photoshop Recept heter den, bra att ta fram ibland för fotograferings inspiration också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, Lightroom är så fantastiskt. idag är det kanske var 20 bild jag tar till PS om det är något speciellt jag vill göra. Men jag borde gå en kkurs i PS, eller åtminstone låna en bok. Tack för tipset!

      Radera