söndag 9 februari 2014

ett fast 50 och några tulpaner

Kennet och barnen välsignade ju mig med ett fast 50 mm 1.8 i present och jag älskar det. Ett bas objektiv som jag redan nu känner att kommer bli mitt nya vardagsobjektiv. Ett som sitter på kameran mest hela tiden och jag ser nu så fram emot att få använda det på semestern och att få fota med ISO 100. Vardagen här tillåter sällan det nu.

Även ett nytt kamerahus har jag tänkt på länge, det här har jag siktat in mig på och tänkte köpa mig i vår. Alltså inget fancy utan en ny baskamera som täcker in mina behov. Jag är ingen kameraväsk-typ nämligen men drar med kameran överallt, den vilar då tryggt bland allt annat skräp i botten på handväskan, så den får inte vara för stor eller för dyr. Den jag har idag är från 2009 och börjar vara sådär*. Det jag är lite irriterad på är att den har så få fokuspunkter (endast 11) och sen kan jag inte filma med den. Men tills vidare nu så får den gamla duga för inte är den helt rotin heller.

Här är några av bilderna jag hunnit ta i kväll med mitt nya objektiv. Tulpaner förknippar jag numera alltid med min födelsedag, det har ofta blivit så att vårens första bukett kommer till oss då, så även detta år. Det är något så vackert över dem.



*det är ett hard knock life för den som Jay-z och kidsen i Amerikat skull sjunga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar