måndag 26 augusti 2013

Drömmen, hjälp mig!

Vi håller på att planera en semester. Vart vill man, vart ska man och när far man? Våra kriterier är dessa:

  • Vattnet ska vara så varmt så man inte vet om grannen bredvid dig nyss kissat i det 
  • Solen ska vara hetare än Pamela Andersson ansågs vara i början på 90-talet. 
  • Det behöver inte finnas så mycket butiker och skit där vi ska vara eftersom vi är usliga shoppare.
  • Inte heller intresserar vi oss för horeri. 

Men vi funderade på Thailand och sen Kenya efter det sneglade jag mot Karibien. (sen hånskrattade jag åt att jag tydligen trodde att jag kunde skita pengar så det bara skulle klinga i proslinet) och så sneglar vi tillbaka mot Thailand. Och drömmer fortfarande om Kenya och någonstans här har jag helt tappat min förmåga att göra snabba, ogenomtänkta beslut där jag helt går på känsla och helt saknar impulskontroll.

Men det är dethär vi är ute efter. Var finns det? Jag vill inte ha på ett ungefär, jag vill veta exakta koordinater och strandnamn!



Sen ska jag boka, packa väskan, raka ryggen och sätta mig ner och vänta på januari/februari 2014

8 kommentarer:

  1. I Thailand kan man kissa i vattnet utan att nån märker det. Dock ej på morgonen eftersom vattnet är extremt klart och minsta färgskiftning syns. ;) Om man föredrar en toalett hittas även de längs stranden. Phuket, de södra stränderna, Phi Phi, Koh Lanta. Förstnämnda har de bästa stränderna för barn. Sistnämnda har litet shoppingutbud och saknar helt jobbiga skräddare som skriker finska fraser. Istället erbjuds t.ex. elefanttifning i regnskog.
    Har personligen drömt om att ta barnen till mellersta Afrika för att bl.a. åka på safari när de blir tillräckligt
    stora - som L & C är nu ungefär. Så Kenya, jaa jaa! Båda alternativen är fenomenala.
    Iskalla drinkar i västindien... Den kan ni ju spara i 10 år, lämna barnen hemma eftersom de i den åldern ändå inte vill resa med föräldrar och åka på en second honeymoon bara du och K! :)

    SvaraRadera
  2. Om du behöver barnvakt/väskbärare/kartläsare el vadsomhelst så kan jag ställa upp! Jag lever på kokosvatten och sol, är alltså inte dyr i drift. Om jag bantar före kan jag dessutom rymmas i en resväska, så där sparar ni in lite pengar oxå! Och är inte heller så kranttu vad gäller resemål! ;)
    / Maria

    SvaraRadera
  3. kanarieöarna levererar. Ingenting fancy som man kan skryta med. Men prisvärt och havet är alltid havet. Love it

    SvaraRadera
  4. Mitt paradis ligger på koh tao. Hemsk båtresa dit men det varar bara nån timme. Vi bodda på sensi paradis hotel och det var ett helt underbart hotell. Vid stranden fanns det mycket båtar för hamnen var i närheten men det störde inte. Sen tror jag koh kood sku kunna vara toppen eller nån ö i kambodja.

    En annan sak jag drömmer om är tanzania med först safari och sen strandchill på sansibar, men det blir alltid ändå dyrare än thailand.

    SvaraRadera
  5. Jag har när jag ställt liknande frågor ofta fått svaret Mallorca och Alcudia. För mig känns Mallorca ganska mycket som ett ställe min Fammo besökte på 80-talet typ. Men de som varit där hävdar att det är så mycket bättre än min föreställning. Rent och fint och fantastiskt.
    Men som sagt, jag vet inte. Vi har redan börjat drömma Greklandsdrömmar, även om det säkert inte blir än på något år. Om det någonsin blir, vet inte om jag vågar utsätta mitt barn för en eventuell (i min hjärna mycket trolig) flygkrasch!

    SvaraRadera
  6. Vi hyrde hus på Koh Mak på den thailändska östkusten (vid Kambodja). otroligt fint och tunt på tursiter. Egen pool och inte dyrare än hotell.

    Förra året var Khanom en vinnare. Om ni är dykarfantaster är det lite långt att åka (två timmar med båt), men annars sprang jag ENSAM på den nio km långa stranden varje morgon(kväll. Så jäkla fint.

    SvaraRadera
  7. Beror ju som sagt på vad annat ni vill av semestern. vill ni bara ha varmt vatten och gassande sol så räcker ju canarie öarna eller turkiet ;) men vill ni ha kultur och sevärdheter och Aaaah upplevelser så är det en annan sak :) Jag håller ju såklrt för Kenya men thailand är vackert och fullt av historia. I kenya finns ju även andra stränder än bara mombasa typ malindi. Nån timme från finns tsavo national park som är ett "safari ställe" som är aningen naturligare om man kan säga så än masai mara t.ex. Som på alla semestrar kan man ju välja mellan turist dyrt eller lokal priser då man äter o sånt. . . så ja budjeten och önskelmålen på "things to do" avgör väl?

    SvaraRadera
  8. Tack alla för fina tips, nu har vi bokat till Thailand denna gång, nästa kanske får bli mot Afrika och sen vill jag verkligen till Karibien med innan jag dör :)

    SvaraRadera