onsdag 28 augusti 2013

sagor

Jag har sista tiden varit ganska lat med sagoläseriet för barnen. Men i sommar bullade jag på loppis upp med kvalitetsberättelser likt en kvinna i 60 årsåldern hamstrar frysen full med havreflarn bara för att chansen finns att någon intresserar sig för dessa. Om än man vet att den chansen är liten, nästan obefintlig, så kan man inte hålla sig.

Nu ska jag bara intoducera dem till barnen och förklara att det måste faktiskt inte finnas robotar eller överdriven pedagogik i en saga för att den ska vara bra. Lite kösstereotypt dravel är helt utmärkt ibland enligt mig.




Och nu när jag har upp farten så ska jag imorgon lära valparna se på anslagstavlan och förklara att tecknade figurer är skitmysiga bara de är med i 12 sekunder och nyser på en tavla i en vinjett. Det kan ju för ett barn vara ett HELT program de där 12 sekunderna.

De ritade gubbarna behöver nödvändigtvis inte hälsa på dig genom tv-rutan. Inte heller tvinga de vuxna i samma rum, som är fostrade till prestationsknarkare som min generation, till att utföra fåniga klapprörelser på knäna i soffan för att vara ok. 

Man ba: Klapp, klapp, klapp, Men ungar lyd Musse nu för fan! Lyd! Ni är ju helt utan kontroll som bara sitter där utan att hjälpa till att få ballongjäveln att lyfta. Klapp, klapp, klapp, nog är det underligt då man måste göra allt själv i det här huset. Klapp, klapp...

De ba: Men mamma det här är så töntigt, kan vi inte bara få vara på youtube istället.

Jag: NEJ! klapp, klapeti, klapp för fan. Vi börjar inte ha modemet att ringa upp ikväll mera!

Jag är ju helt slut efter en tv-kväll numera.

4 kommentarer:

  1. åh, lotta-böcker <333 samlar på dem, men har bara cirka hälften eftersom de är så dyngsvåra att hitta. ta hand om dina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det någon av de jag har du behöver till samlingen så maila mig så kan vi fixa saken. Man ska inte äga saker man bara gillar om man vet att någon annan älskar dem!

      Radera
  2. Åååh, vi (mamma alltså) har alla utom EN lotta-bok, och jag vet inte längre vilken det är som fattas... De är härliga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, det är inte illa, hoppas ni reder ut vilken som är borta och får fram den!

      Radera